Terapia uzależnień

„Każdy nałóg jest zły, niezależnie od tego,
czy uzależniamy się od alkoholu, morfiny czy idealizmu”

Carl Jung

„Większość osobników rodzaju ludzkiego zaczyna
cieszyć się życiem dopiero, gdy zapomina, że żyje”.

Maurice Maeterlinck


W narracji na tej stronie stosuję rodzajnik męski. Nie oznacza to, że poruszane kwestie dotyczą tylko osób identyfikujących się z tą płcią.  

Czy któraś z bliskich Ci osób powiedziała:
– Spójrz na siebie i swoje życie, zobacz co robisz… Jak to się skończy…
Przyjąłeś to do siebie, czy odrzuciłeś?
A może to Ty sam dostrzegłeś, że coś w życiu rozłazi się, że szwy puszczają, że już dość tego?

Może potrzebujesz na nowo odnaleźć się w życiu? Chcesz wrócić do dawnych aktywności, które mogą być osią Twego życia?

Jeśli zastanawiasz się jak to zrobić – nie czekaj na kolejny dzień… Zacznij wprowadzać zmiany już dziś!


Wyróżniamy dwa rodzaje nawykowych zachowań nałogowych:

  • behawioralne (zachowania),
  • substancjalne (m.in.: alkohol, tytoń, narkotyki, leki).

Poniższe czynności najczęściej określane są jako uzależnienie behawioralne:

  • internet (siecioholizm),
  • bycie na bieżąco – uzależnieni od informacji (infoholizm),
  • nadużywanie komunikatorów,
  • masturbacja i pornografia,
  • seks,
  • gry komputerowe,
  • nadmierne korzystanie z elektroniki (smartfon, tablet),
  • nadmierna dbałość o tężyznę fizyczną (bigoreksja),
  • hazard,
  • praca,
  • zakupy,
  • odżywianie się (bulimia, anoreksja),
  • samookaleczenie,
  • kłamstwo,
  • złość,
  • uzależnienie społeczne (socjologiczne).

Jeżeli zapoznajesz się z treścią tej strony, to zachęcam do znalezienia odpowiedzi na przedstawione poniżej pytania. Są to pytania, które można zadać odnosząc je do jednej lub więcej z wymienionych wyżej obszarów trudności:

  1. Czy czujesz się zaabsorbowany trudnością do tego stopnia, że często rozmyślasz o niej i/lub nie możesz doczekać poświęcenia jej czasu / zażycia?
  2. Czy odczuwasz potrzebę zwiększenia ilości (czasu, częstotliwości, dawki), by uzyskać większe (lub takie samo) zadowolenie?
  3. Czy były podejmowane wielokrotne, nieudane próby kontrolowania, ograniczania lub zaprzestania ww. aktywności?
  4. Czy podczas prób ograniczania lub przerwania ww. aktywności odczuwany był niepokój wewnętrzny, rozkojarzenie, pojawiał się obniżony nastrój albo uczucie rozdrażnienia?
  5. Czy zdarza Ci się poświęcać na ww. aktywności więcej czasu niż pierwotnie zaplanowano zaniedbując inne obszary życia?
  6. Czy odczuwasz trudności i kłopoty: zdrowotne, rodzinne, zawodowe, prawne bądź społeczne związane z ww. zachowaniami?

Klucz do analizy:

  • Jeśli na 3 lub więcej pytań padła odpowiedź pozytywna, to warto zastanowić się nad tym, czy to nie pora zacząć wprowadzać znaczące, radykalne zmiany do swego życia.
  • Jeśli pozytywna odpowiedź pojawia się przy 2 pytaniach i/lub występują wątpliwości czy odpowiedzieć na pytania „tak”, pojawia się niepokój, może to oznaczać, że występuje tzw. nadużywanie. Może być to „przedpokój” uzależnienia. U około 70-80% osób nadużywających w ciągu kilku lat rozwija się uzależnienie.

To, jak żyjesz zależy przede wszystkim od Ciebie!
Jeśli chcesz żyć inaczej – porozmawiajmy…