Terapia osób doświadczających bólu

W naszych czasach ból coraz częściej związany jest z przeżywaniem nieomal wszechobecnego stresu. Wpływa to na nasze funkcjonowanie. Możemy doświadczeń poczucia zmęczenia, napięcia w ciele, wyczerpania. Z mojego doświadczenia TERAPIA DLA OSÓB DOŚWIADCZAJĄCYCH BÓLU to zadanie dla interdyscyplinarnego zespołu.

Wielokrotnie doświadczane i przeżywane TRUDNE SYTUACJE ŻYCIOWE (m.in. trudne relacje domowe, rodzinne, w związku, sytuacja w pracy, doświadczenia chorób i traumy, kryzysy) wywołują wydzielanie hormonów stresu. Powtarzający się stres, z którym nie radzę sobie powoduje „wyuczanie” się nowych dezadaptacyjnych form reagowania. MIĘŚNIE (które stanowią około 40% masy naszego organizmu) reagują stanem permanentnego napięcia. STAN NAPIĘCIA to zwiększone zapotrzebowanie na substancje odżywcze (glukoza, mikroelementy, witaminy…). Odczuwamy nasze ciało jako bardziej spięte, cięższe, czujemy się wyczerpani, mamy bóle pleców, drżenia, drętwienie bądź niedowłady kończyn, gorsze funkcjonowanie układu pokarmowego, etc. Często napięcia i ból lokalizują się w obszarze twarzoczaszki. Doświadczamy: bólów głowy, zaburzeń równowagi, widzenia, trudności ze skupieniem czy snem. Część osób uskarża się na poczucie zaciskania żuchwy i napięć oraz ścieranie zębów. Zmienia się spojrzenie na otaczający świat, pojawiają się myśli: Czy coś mi dolega? Co się ze mną dzieje? Dlaczego tego doświadczam? …

JAK TO ZMIENIĆ? Dzięki działaniu zespołu interdyscyplinarnego, w którego skład wchodzą m.in.: lekarz stomatolog, fizjoterapeuta, neurolog, specjaliści zajmujący się leczeniem zaburzeń snu i… psycholog, terapeuta.

Jednym z czynników powodzenia w terapii bólu (poza wyżej wymienionymi) jest PSYCHOLOGICZNA UMIEJĘTNOŚĆ konstruktywnego i adekwatnego reagowania na:

• stres,
  • trudne doświadczenia życiowe,
  • przeżyte bądź aktualnie przeżywane kryzysy.